ورق آلومینیومی، فلز سازنده R18 The Crown، موتورسیکلتی تاجدار

در این مقاله می خوانید:

جشن صدمین سالگرد بی ام و موتور

موتور سیکلت ب ام و با ورق آلومینیومی
ورق آلومینیومی در ساخت موتورسیکلت بی ام و

بی‌ام‌و موتور، صدمین سالگرد خود را با R18 جشن می‌گیرد.

موتورسیکلتی تاجدار با ورق آلومینیومی

وقتی دیرک اوهلرکینگ خود را وقف بی‌ام‌و R 18 می‌کند، و با شرکت آهنگری سفارشی‌سازی کینگستون کاستوم این کار را انجام می دهد مطمئن باشید که در پایان نتیجه‌ای تماشایی تضمین می‌شود. این سفارشی‌ساز مشهور اخیراً با R 18 Spirit of Passion – یک اثر نفس‌گیر با سبکی ساده – غوغایی در صحنه به پا کرده است. در واقع این هنرمند آلمانی با بکار گیری ورق آلومینیومی و همچنین استفاده از تسمه های آلومینیومی، دست به خلق این اثر هنری زده است. اثری که با ترکیب سادگی و نوآوری چشم جهانیان را بر خود خیره کرده است.

بخش موتورسیکلت شرکت ب‌ام‌و، هر چند وقت یک بار، تولید یکی از محصولاتش را به یکی از شرکتهای سفارشی ساز معروف برون سپاری کرده و مسئولیت طراحی و پیاده سازی و ساخت محصول نهایی را بر عهده آن شرکت سفارشی ساز قرار می دهد. که این برون سپاری معمولاً نتایج جالبی را در پی دارد. برهمین اساس محصول جدیدی با نام R18 The Crown شکل گرفته است. موتورسیکلتی که بیشتر قسمتهای آن از ورق آلومینیومی ساخته شده است و در ادامه به آن می پردازیم.

اوهلرکینگ، بارها و بارها از علاقه و اشتیاق سیراب ناشدنی خود برای طراحی و ساختن موتور سیکلت های خاص می گوید، و از خلاقیتی پایان ناپذیر که همیشه برای خلق موتورسیکلت‌های منحصر به فرد و غیرمعمول داشته است، وی طرح هنرمندانه جدید خود را این گونه توصیف کرده است: «این جوهره آثار من تا به امروز است.»

 

تلفیق هنر سنتی و صنایع دستی با فرهنگ مدرن روز

اوهلر کینگ ۳۰ سال است که با روحیه ای خستگی ناپذیر و جنگنده با تعهد کامل در منطقه روهر به این کار می پردازد و همچنان بعد از ۳۰ سال فعالیت هنوز هم به خلق موتور سیکلت های انتزاعی و مفهومی و کاربردی خود ادامه می‌دهد. او عاشق فرهنگ صنعتی است و بسیار مشتاق نزدیک کردن فرهنگ صنعتی مدرن روز دنیا به هنر و صنایع دستی می باشد.

به عقیده او ترکیب صنایع دستی که از ذهن بدیع هنرمند بیرون می آید با صنعت پیشرفته حال حاضر دنیا، می تواند منجر به تولید محصولاتی کاربردی شود که در عین حال که به آخرین فنآوری های روز مجهز هستند، چشمان هر بیننده ای را به خود خیره کنند و یک اثر هنری منحصر به فرد باشند. و جالب اینجاست که در این سالها همواره با طراحی های مدرن و هنرمندانه خود باعث تعجب صنعتگران و شگفت زدگی مردمان شده است.

تلاش و پشتکار شبانه روزی او، در هماهنگی کامل با عشق اوهلر کینگ به فرهنگ صنعتی و موتورسیکلت‌ها، خلق آخرین شاهکار او یعنی R۱۸ The Crown شده است. وی در این طرح خود با بهره گیری از حس زیبایی‌شناسی خود، با ترکیب آلومینیوم با سایر عناصر فنی، موتور سیکلتی را به نمایش می‌گذارد که هیچ کس تا بحال نظیر آن را ندیده است.

این موتور سیکلت به سفارش شرکت بی‌ام‌و موتوراد که یک شعبه از کمپانی خودروسازی بی‌ام‌و است، طراحی و ساخته شده است تا برای جشن صد سالگی شرکت بعنوان نماد شرکت از آن رونمایی شود. تعداد جالبی از عناصر مستقیما از ب‌ام‌و آمده‌اند؛ اما تعلیق عقب، چراغ جلو، ابزارها و … همانند نمونه اصلی موتورسیکلت هستند. همچنین، صندلی آن از روکش چرمی بهره‌مند است که به زیبایی و کیفیت ظاهری آن افزوده است. طرح اصلی این موتورسیکلت یک ورق آلومینیومی خمیده است که با استفاده از سیستم فنر بندی تک فنری و یک پایه تعلیق مرکزی، روی چرخ های جلو و عقب سوار شده است.

دیرک اوهلرکینگ، بیان کرده است که در طراحی این موتورسیکلت، مثل بیشتر طرح های قبلی، از فوم و مقوای سخت برای ساختن اشکال و خطوط طرح اولیه، استفاده کرده است. وی هدف نهایی و چشم انداز پایانی مد نظر خود را این گونه توصیف می کند: “هدف این بود که محصول نهایی قدرتمند، ظریف و سریع به نظر برسد و ظاهر نوآورانه‌ای داشته باشد.”

تیم طراحی، باک موتور را با استفاده از یک ورق آلومینیومی به ضخامت ۲ میلی‌متر ساخته اند. آنها برای انجام این موضوع ورق آلومینیومی ۲ میلیمتری را به ابعاد مورد نظر برای ساخت باک بنزین، برش داده، و خم کرده اند و سپس با ابزارهای کار با ورق آلومینیومی به آن شکل دادند تا مخزن سوخت این موتور سیکلت خارق العاده با حجم ۸ لیتر را بسازند. لوله های منیفولد رابط بین اگزوز و موتور از جنس فولاد ضدزنگ می باشد که این دو ورودی اگزوز نیز کاملاً به صورت دست ساز ساخته شده اند.

ورق آلومینیومی در بدنه موتورسیکلت

در همان نگاه اول متوجه می شوید که بدنه آلومینیومی این موتورسیکلت، بیشتر از سایر بخش ها به چشم می آید و در حقیت این اینطور به نظر می رسد که این بدنه آلومینیومی بزرگ، همه چیز را در خود جای داده است، به عبارت دیگر، تمامی قطعات موتور در داخل بدنه جای گرفته است. موتور محرکه این موتورسیکلت که یک پیشرانه باکسر کارکرده می باشد که از دو طرف بدنه موتور بیرون زده تا هم ظاهر زیبا و چشم نواز موتور سیکلت را به رخ بکشد و هم سیستم هوا خنک موتور سیکلت به راحتی در برابر هوا قرار بگیرد تا سیستم خنک کننده بهترین بازدهی را داشته باشد.

یکی دیگر از بخشهای این موتور سیکلت که به سرعت نگاه مخاطب را به خود جذب می کند صندلی این موتورسیکلت است. زین بسیار زیبا و کشیده این موتورسیکلت نیز با ورق آلومینیومی ساخته شده است البته همانطور که پیش تر از این گفته بودیم مراحل نورد و شکل دهی ورق آلومینیومی به صورت دستی انجام شده است. این زین آلومینیومی وقتی زیباتر می شود که با یک روکش چرمی به رنگ قهوه ای روشن، پوشیده شود.

آلومینیوم اصلی ترین ماده اولیه در ساخت این موتورسیکلت است چرا که با وزن کم و سبکی که دارد مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. و این وزن کمتر دقیقاً به معنای سرعت بیشتر و مصرف سوخت کمتر و در نتیجه محیط زیست سالم تر و زیبا تر می باشد. قطعات بدنه از فلز آلومینیوم ساخته شده اند و تمامی مراحل ساخت این قطعات، از برشکاری گرفته تا خمکاری و شکل دهی، همه و همه به صورت دستی و با دست انجام شده اند.

چراغ جلو، کلیدها و دکمه های کنترل وضعیت موتور سیکلت، سوئیچ موتورسیکلت و سیستم زیرپایی، به داخل موتور سیکلت منتقل شدند تا شکل خالص و متفاوت موتورسیکلت حفظ شود. اتصالات کلاچ و ترمز دستی از Magura، گل‌گیر عقب و سگ‌دست‌ها نیز از ورق آلومینیومی به ضخامت ۲ میلی‌متر ساخته شدند و یک روکش چرمی بر روی زین کشیده شده است.

طراحی سیستم تعلیق و فرمان جدید برای موتورسیکلتی با بدنه ای از ورق آلومینیومی

دیرک اوهلرکینگ، چراغ جلو، صفحه کیلومتر شمار، سوئیچ، فرمان و متعلقات آن را در این طرح، به داخل بدنه موتورسیکلت کشید و آنها را در داخل بدنه آلومینیومی موتورسیکلت سوار کرد. اما بزودی دانست که این نوآوری او، تمام ماجرا نیست؛ چرا که اکنون که فرمان و سیستم کنترل کننده موتور سیکلت جزئی از بدنه ثابت و یک تکه این موتورسیکلت شده است، برای چرخاندن فرمان و دور زدن موتورسیکلت با مشکل روبرو می شویم، اوهلر می دانست که این مشکل در دوشاخه جلو و سیستم تعلیق جلو این موتورسیکلت نیز خود را نشان خواهد داد و به این موضوع می اندیشید که ساختار کنترل موتورسیکلت و سیستم تعلیق آن باید از نو ساخته شود.

راهکار اوهلر برای حل مشکل سیستم تعلیق در CROWN R18، این بود که به جای استفاده از دو فنر در دو طرف چرخ جلو، از یک کمک‌فنر مرکزی بهره برد و با گنجاندن آن در زیر فرمان، سیستم تعلیق جدیدی برای این موتور سیکلت ساخت. به بیان دیگر او برای حل مشکل سیستم فرمان و کنترل موتورسیکلت، از یک بازوی نوسانی دو طرفه استفاده کرد که چرخ جلو موتورسیکلت در یک سمت آن نصب می شد، و سمت دیگر آن به فرمان موتور سیکلت متصل می شد و در دور زدن موتور سیکلت نقش دوشاخه فرمان را بازی می کرد، در حالی که عقب R 18 به صورت فابریک باقی ماند.

bmw r 18 the crown 0

 

رنگ صدفی موتور سیکلت تاج

حتماً با این قضیه موافق هستید که هنگامی که با یک موتورسیکلت دست ساز، تک ساخت با طراحی یکتا و منحصر به فرد روبرو هستیم، انتظار داریم که رنگ آمیزی آن نیز ویژه و بخصوص و منحصر به فرد باشد. برای رسیدن به این هدف و در پایان کار به عنوان تزیین روی کیک، اوهلر به این موتور سیکلت دست ساز، یک رنگ شامپاینی پلاتینیومی با رنگدانه های صدفی زد. رنگ زیبایی که یادآور مروارید داخل صدف است. نشان تجاری BMW که با یک تاج کوچک تزئین شده است، کار نهایی اوهلر را تکمیل می کند.

ورق آلومینیوم در موتورسیکلت ب ام و
ورق آلومینیوم در بدنه موتورسیکلت ب ام و

شرکت اوهلرکینگ، موتورسیکلت تاج را به عنوان اوج خلاقیت خود تا به امروز معرفی می‌کند. با بیش از ۳۰ سال تجربه در طراحی و پردازش موتورسیکلت در زادگاه کینگستون کاستوم در منطقه روهر، موتورسیکلت The Crown بیانگر عشق او به فرهنگ صنعتی و اشتیاق به موتورسیکلت‌ها است.

دیرک اوهلرکینگ با تفسیر نوآورانه خود از بی‌ام‌و R18 مجهز به تاج، به نقطه عطف مهمی در تاریخ بی‌ام‌و موتوراد کمک کرد و موتورسیکلتی خلق کرد که کمال تکنولوژیکی را با زیبایی‌شناسی منحصر به فردی که هیچ کم و کسری نمی‌شناسد، ترکیب می‌کند. تاج نمایانگر میراث نمادین بی‌ام‌و موتوراد و گامی جسورانه به سوی آینده طراحی موتورسیکلت است.

موتور سیکلت ب ام و با ورق آلومینیومی
Scroll to Top